09171072507
کارخانه تولید دکل پارس دکل

کاربرد توپ های خطوط انتقال برق

کارخانه تولید دکل پارس دکل

کاربرد توپ های خطوط انتقال برق:کارخانه تولید دکل پارس دکل، احتمالا شما نیز در سفرهای بین شهری خود توپ های بزرگ قرمز رنگی را دیده اید، اما کاربرد این توپ ها چیست؟

جنس این توپ ها از پلاستیک مقاوم، آلومینیوم و یا در سطح حرفه ای تر فایبر گلس بوده که با رزین پلی استر  نیز روکش شده است، علت بزرگ به نظر رسیدن آنها نیز به دلیل جثه بزرگ آنهاست که قطری معادل ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر دارند.

این توپ ها با نام های Warning Ball و یا Aerial Marker Ball نیز شناخته می شوند.

رنگ بیرونی آنها نیز عمدتا قرمز، نارنجی و سیاه ترکیبی می باشد که دلیل انتخاب این رنگ ها هم استاندارد های اخطاری می باشد که در آزمایشات انجام شده تایید شده است و چشم انسان به این رنگ ها بیشتر واکنش می دهد در واقع بیشتر جلب توجه می کند.

توپ خط انتقال

شرکت پارس دکل ارائه دهنده انواع دکل

ساختار این توپ ها عمدتا به دو شکل تو خالی و تو پر می باشد که بسته به نوع استفاده فرق می کند.

در اسپن های بلند(خطوط بلند) از مدل توپر استفاده می شود که در درون خود سیستمی متشکل از فنر دارد و وظیفه آن میرا (خاموش) کردن نوسانات لرزشی می باشد.

نوع توخالی نیز برای اسپن های کوتاه تر و با اولویت کمتر استفاده می شود.

این توپ های به دلیل استفاده در محیط باز باید ویژگی هایی مانند؛ وزن کم، طول عمر بالا، مقاومت در برابر رنگ پریدگی، باران، حرارت، ارتعاشات و … را داشته باشند.

دلایل استفاده کردن از توپ های خطوط انتقال برق:

دلیل اول:

۱- مسلما یکی از کارکردهای مهم این توپ ها آلارم – اخطار  می باشد که با توجه به رنگ خاص خود می تواند برای تمام پرندهایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند مانند بالگردها، گلایدرها و … مفید باشد.

۲- سیم برق یا خطوط فشار قوی به شدت تحت گرما و سرما تغییر شکل می دهند و ممکن است شکم سیم یک متر و یا بیشتر به سطح زمین نزدیک شود و از آنجایی که خطوط تقریبا در دید کم نامرئی هستند پس در مکان هایی که در زیر آنها رفت و آمد هست باید مشخص و قابل دیدن باشند.

دلیل دوم:

دلیل مهم دیگری نیز هست که بیشتر توجیه اقتصادی دارد و احتمالا دلیل اصلی، سناریوی دوم بوده و مزایای سناریوی اول نیز حاصل شده است.

یکی از معایب بزرگراه ها (این توپ ها بیشتر بروی جاده های عریض نصب می شوند) عرض زیاد آنهاست.

از طرفی در نصب دکل نمی توان زیاد به حریم جاده نزدیک شد چرا که ممکن است در آینده بخواهند جاده را پهن تر کنند و یا در احتمال کمتر خودرویی با طی اندکی مسیری به صورت اشتباه به دکل برخورد کند و آسیب جدی به سیستم انتقال وارد نماید، به همین دلیل باید از اسپن بسیار بلندی(نسبت به سایر اسپن ها) استفاده کنیم که این خود کلی مشکل مکانیکی به بار می آورد.

در اسپن های بلند با اندک بادی شاهد بازی کردن شدید سیم ها و امکان رخداد بدترین نوع اتصال کوتاه از نوع ۳ فاز هستیم از طرفی به دلیل افتادگی شکم سیم و عبور وسایل حمل و نقل سنگین در زیر سیم همواره شاهد تنش های بادی هستیم.

پس باید به وسیله دستگاهی سیم را مهار کنیم، در سطح پیشرفته از توپ های توپر برای این امر استفاده می کنند و در جاهای نه چندان مهم از مدل توخالی که مسلما هزینه نگه داری به مراتب کمتر دارد استفده می شود.

دکل برق

دقت داشته باشید در اسپن های بلند سعی می شود سیم به شدت کشیده شود تا افتادگی شکم سیم در طول فصل ها به حداقل برسد.

حال شما یک سیم تار را که به شدت کشیده است را در نظر بگیرید.

اگر به آن ضربه ای اندک وارد نماییم مدت زمان زیادی را نوسان خواهد کرد ولی اگر وزن سیم را به صورت نقطه ای افزایش دهیم و یک نامتقارنی ایجاد کنیم این نوسان با سرعت بیشتر خود را در موانع (توپ قرمز) تخلیه کرده و میرا می شود، در مکانیک این پدیده Aeolian Harp نام داشته و می تواند باعث پاریدگی سیم شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
این مطلب را دوست داشتید؟ به ما امتیاز دهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

هشت − شش =

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مهمترین بخش یک سیستم انرژی خورشیدی است. تابش نور خورشید بر روی پنل خورشیدی باعث تولید جریان الکتریکی می شود. در ادامه به

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

برای نصب دکل های مخابراتی نیز مانند دیگر دکل ها استانداردهایی وجود دارد. ضروری است که دکل مخابراتی تا شعاعی معین برای انسان ها، تاسیسات،