09171072507
نحوه و ملاحظات نصب و انتخاب دکل

نحوه و ملاحظات نصب و انتخاب دکل

 

نحوه و ملاحظات نصب و انتخاب دکل

 

نحوه و ملاحظات نصب و انتخاب دکل

 

مقدمه

اطلاع رسانی و ارتباطات در عصر جدید یکی از ضروریات اساسی هر سازمان و ارگان اقتصادی محسوب می گردد و نقش حساس ارتباطات رادیویی در این مقوله غیر قابل انکار است که در این راستا سازه های مرتفع بعنوان برج و دکل بهمراه آنتن و کابل های مرتبط در کیفیت رادیو ها نقش حیاتی را ایفا می کنند .

با ورود سیستم های فرکانس بالای VHF به جرگه سیستم های مخابراتی و بالا رفتن فرکانس و نیاز به دید به دید بودن آنتن ها جهت ارتباط میان دو مرکز یا دو سایت نیاز شدیدی به ارتفاع دادن آنتن ها احساس می شود ، همچنین با پیشرفته تر شدن ساختمانهای مسکونی و مرتفع شدن شهرها نیاز است که ارتفاع آنتن ها از ارتفاع ساختمانها نیز بیشتر شود . اما بالا رفتن ارتفاع آنتن ها نیازمند به وجود دکلهای مناسب با قدرت ایستایی بالا (بدون ارتعاش و لرزش) می باشد .

دکلها عمدتاً در دو نوع ساخته می شوند 

اول دکلهایی هستند که از چند جهت کنترل و مهار می شوند که به دکلهای مهاری شهرت دارند و نوع دوم دکلهایی که مستقیماً روی فونداسیون نصب می شدند و به جایی بسته و مهار نمی شوند که این دکلها اصطلاحاً خودایستا نامیده می شوند .

خصوصیات مهم دکلهای مهاری این است که کم حجم ، باریک ، کم هزینه و نصب آنها آسانتر می باشد ولی فضای بیشتری برای نصب لازم دارند .

خصوصیات دکلهای خودایستا این است که دارای حجم بیشتر ، پر هزینه تر و نصب مشکلتر می باشند ولی فضای کمتری جهت نصب لازم داشته و از ایستایی و مقاومت بالاتری برخوردار هستند . لازم به ذکر است دکلهای دیگری نیز پا به عرصه گذاشتند که از این دسته دکلهای مونوپل و دکلهای خطوط انتقال را می توان نام برد .

انواع دکل 

دکلها عمدتاً در دو نوع مهاری و خود ایستا دسته بندی می شوند ولی آنها را می توان بصورت زیر نیز تقسیم بندی کرد :

۱-(دکلهای سری GT Series Towers (GT

۲-(دکلهای لوله ای) Rigid Tube Towers

۳-(دکلهای مهاری) Guyed Towers

۴-(دکلهای خودایستا) Self Supporting Towers

 

دکلهای سری GT Series Towers)GT) 

سری های GT یک رشته از دکلها است که بر اساس بهره وری ، استحکام و تطبیق پذیری طراحی شده اند . این سری شامل دکلهای G20 , G25 , G35 , G45 , G55 , G65 می باشد . این دکلها بادوام بوده و در قطعاتی حدود سه متر ، کاملاً به هم جوش داده شده اند .

همه دکلهای سری GT از لوله های فولادی بسیار محکم ساخته شده اند و شکل و ترکیب مهاربند آنها بصورت زیگزاگ با میله توپر می باشد که برای ایجاد یک استحکام استثنایی استفاده شده است . همه دکلهای سری GT بعد از ساخت گالوانیزه گرم می شوند . در این پروسه هر قسمت از دکل کاملاً در فلز روی مذاب فرو برده می شود و اجازه داده می شود چه داخل و چه خارج آن کاملاً با فلز روی پوشیده شود . گالوانیزه گرم از ساختمان و تمام نقاط جوشکاری شده در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند . گالوانیزه کردن روشی است که در طی آن از خوردگی و پوسیدگی فلزاتی از قبیل آهن و فولاد جلوگیری می شود . در عملِ گالوانیزه از فلز روی استفاده می شود زیرا فلز روی هرگز دچار خوردگی و یا پوسیدگی نمی شود . درساختمان پلها و سازه های فلزی مثل دکلها از عملیات گالوانیزه استفاده می شود .

دکلهای لوله ای ( Rigid Tube Towers ) 

همه کاره بودن ، راحتی مونتاژ ، طراحی کارآمد و حمل و نقل آسان در دکلهای لوله ای ترکیب شده است و این نوع را تبدیل به سازه ایده آلی برای صادرات کرده است . کشویی بودن تمام قطعات این معنی را می دهد که این نوع دکلها را می توان در بسته بندی های کوچکی قرار داد که این کار بمقدار قابل توجهی شانس آسیب دیدن در ترابری و حمل و نقل را کاهش می دهد . سه مدل از دکل های لوله ای شامل : دکل KD26 ، دکل J و دکل C میباشد .

این طراحی می تواند ۸۰ درصد فضای مورد نیاز برای سرهم کردن دکل را نسبت به سازه های معمولی و رایج کاهش دهد ، علاوه بر اینکه یک اتصال محکم را بین قسمتهای سرهم شده دکل ضمانت می کند . دکلهای لوله ای را نیز بعد از ساخت گالوانیزه گرم می کنند تا در برابر خوردگی و فساد تدریجی ، سالها مقاومت داشته باشند .

دکلهای مهاری دار (Guyed Towers ) 

این سری دکل ها خاصه برای نصب سیستمهای ماکرویو و سلولار و دیگر کاربردهای مهم مخابراتی از قبیل پخش FM و TV و نصب تجهیزات هواشناسی طراحی شده اند . این سری دکلها برای نصب تا ارتفاع ۳۰۰ متر استفاده می شوند که با توجه به استفاده از قطعات فلزی توپر یا لوله ای با وزن و اندازه های مختلف دارای دسته بندی هستند .

.برای پوشش نصب های مختلف با ارتفاع متفاوت ، جنس سازه ها و اندازه سطح مقطع دکل متغییر می باشد . این ترکیب انعطاف پذیری قابل توجهی را در تهیه یک دکل مناسب و مخصوص برای نصب تجهیزات به اندازه کافی ، فراهم می آورد

این دکل مجهز به سینی کابل با عرض ۶۵۰ میلیمتر و لدر ( نردبان ) برای جلوگیری از سقوط تجهیزات می باشد .

برای جلوگیری از اصابت اشیاء پرنده در روز باید دکل را با رنگهای سفید و قرمز به ترتیب از بالا به پایین رنگ آمیزی کرد و برای شب هنگام باید از لامپ خطر ترافیکی استاندارد استفاده شود .

دکلهای خودایستا ( Self supporting towers ) 

دکلهای خودایستا دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند که این مسئله طی سالها استفاده به اثبات رسیده است . این سری نیز با استفاده از قطعات پیش ساخته طراحی می شود که با استفاده از آن میتوان ارتفاع دلخواه را ایجاد کرد .

از جمله دکلهای این سری میتوان دکلهای سری SSV شرکت روهن را نام برد .

کاربرد این نوع دکل ها عبارتند از : ماکرویو ، سلولار ، PCS ، امنیت ملی ، پخش همگانی ، STL ، نصب تجهیزات مراقبتی ( با دوربین ) ، ایستگاههای برق خورشیدی ، ایستگاههای هواشناسی و حتی روشنائی استادیوم های ورزشی با ارتفاع بلند .

مثل تمام تولیدات دیگر این سری نیز بعد از ساخت گالوانیزه گرم می شوند تا سالها از خطر پوسیدگی و خوردگی محفوظ بماند .

سری SSV با گستره وسیعی از قطعات بازطراحی شده شامل :

سکوها ، پایه های آنتن ، لدرها ، لوازم روشنائی ، پایه ها ، عایقهای ضد یخ و ابزارهای ایمنی بالا رفتن ، ساخته می شود .

برای مشاهده کامل مقاله دستورالعمل و ملاحظات نصب و انتخاب دکل کلیک کنید

 

 

این مطلب را دوست داشتید؟ به ما امتیاز دهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

پانزده − 15 =

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مهمترین بخش یک سیستم انرژی خورشیدی است. تابش نور خورشید بر روی پنل خورشیدی باعث تولید جریان الکتریکی می شود. در ادامه به

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

برای نصب دکل های مخابراتی نیز مانند دیگر دکل ها استانداردهایی وجود دارد. ضروری است که دکل مخابراتی تا شعاعی معین برای انسان ها، تاسیسات،