اصول کلی ساخت و نگهداری دکل های مخابراتی

صفحه اصلی » وبلاگ » اصول کلی ساخت و نگهداری دکل های مخابراتی

اصول کلی ساخت و نگهداری دکل های مخابراتی

 

 

اصول کلی ساخت و نگهداری دکل های مخابراتی

اصول کلی دکل های مخابراتی

در پخش و انتشار امواج یکی از فاکتورها والمانهای مهم سیستم دکل و آنتن می باشد . در محاسبه پترن و قدرت تشعشع برای طراحی یک ایستگاه تلویزیونی ارتفاع دکل نقش مستقیم ومهمی داشته و بخاطر اهمیت این موضوع ایستگاههای تلویزیونی را در ارتفاعات مشرف به منطقه پوشش احداث می کنند که برای پوشش از بهترین بهره تشعشعی و فاکتور دید مستقیم استفاده شود . دکلهای مخابراتی و بخصوص دکلهای مورد استفاده در فرستنده های تلویزیونی را می توانبه چند دسته تقسیم کرد.

۱ : از نظر ساختاری

۲ : از نظر ارتفاع

 

ساختاری :

۱- دکل خود ایستا سه پایه لوله ای

۲– دکل خود ایستا سه پایه نبشی

۳- دکل خود ایستا چهار پایه نبشی

۴– دکل مهاری سه پایه لوله ای

۵- دکل مهاری سه پایه نبشی

۶– دکل مهاری چهار پایه نبشی

دکل های اطاق دار (برجک)

ارتفاع :

دکل های موجود در صدا و سیما بر حسب ارتفاع از دکل ۶ متری تا دکل ۳۲۰ متری می باشد که دکلهایی با ارتفاع متفرقه از ۶ الی ۳۲۰ متردر ایستگاههای کشور در حال بهره برداری می باشد.

برای آنالیز و طراحی دکل از نرم افزار ویژه طراحی استفاده می شود.استاندارد های مورد استفاده در بخشهای مختلف آنالیز و طراحی :

AISC                     طراحی سازه فولادی

DIN ASTM               مشخصات فولاد گالوانیزه

AWS                                      جوشکاری

EIM ACI                         طراحی فنداسیون

ICAO                              مشخصات چراغ

EIA-RS-O                                  یستم زمین

EIA/TIA-222                بارگذاری و طراحی دکل

برای بستن آنتن بر روی دکل با توجه با ساختار دکل و آنتن در بالاترین قسمت دکل میله برقگیر نصب و کمی پایین تر چراغ دکل نصب می گردد و سپس به ترتیب آنتنهای FM/VHF/UHF  و با توجه به سیگنالهای دریافت در بعضی از بخشهای دکل آنتنهای ورودی و مخابراتی و ماکروویو نیز نصب می شود .

برای نصب دکل یکی از اساسیترین بخشها فنداسیون دکل است که پس از طراحی و انتخاب نوع دکل و ارتفاع آن مطالعات روی خاک منطقه انجام می شود که با در نظر گرفتن جهت وزش باد سرعت باد و … طبق استاندارد ACI یا EIM  و مشخصات بتون میل گرد و … محاسبه و تعیین می شود.

نگهداری:

نگهداری دکلها را می توان بدو بخش تقسیم کرد :

۱- از نظر آچارکشی دکل و بازدید سیستم آنتن

۲- از نظر خوردگی

با توجه به اینکه دکلها در ارتفاع و در شرایط سخت جغرافیایی و آب و هوایی قرار دارند و مدام در برابر تنشهای فشاری و کششی پیچشی بوده لذا لازم است در بعضی مناطق حداقل هر شش ماه یکبار دکل بصورت کامل بازدید و بررسی شود.

که در اصطلاح دکل بندی آبندی سر فیدرها و رابطها از بحث های مهم در بخش نگهداری دکل وسیستم آنتن و دکل می باشد که در صورت بی دقتی و عدم رعایت اصول اولیه خسارتهای جبران ناپذیری را به سیستم وارد نموده و باعث قطعی برنامه ها می شود که توجه دقیق و تخصصی درنصب رابطها و سر کابل و سر فیدر لازم بوده و سپس چسب کاری اصولی .

اصول خوردگی:

برای ترسیم دور نمای صحیح خوردگی لازم به یادآوری است که انتخاب مواد برای کاربردهای مورد نظر بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد که یکی از آنها مقاومت در برابر خوردگی است. اگرچه عمدتاٌ مقاومت خوردگی فلزات مورد نظر ماست لیکن انتخاب نهایی غالباٌ به فاکتورهای دیگر بستگی خواهد داشت .

تعریف خوردگی:

تغییراتی را که فلزات در نتیجه واکنشها ی شیمیایی یا الکتروشیمیایی سطحی با محیط اطراف ایجاد می کنند باعث تخریب تدریجی قطعات می شود که خوردگی نامیده می شود .که این تخریب بر اثر فعل و انفعالات خوردگی از جمله عواملی مانند :

درجه حرارت – غلظت محیط – رطوبت – آب و هوا و دما بوجود می آید .

انواع خوردگی :

خوردگی را می توان به روشهای مختلف طبقه بندی نمود اساس طبقه بندی به ظاهر و شکل خورده شده می باشد که بدین طریق صرفاٌ با مشاهده فلر خورده شده می توان نوع خوردگی را مشخص کرد .

برای تشخیص نوع خوردگی در اکثر موارد چشم غیر مسلح کافی است لکن گاهی اوقات بزرگنمایی مفید و یا ضروری است . دربین انواع خوردگی می توان ۸ نوع منحصر بفرد پیدا نمود که کم و بیش وجه تشابهی دارند که عبارتند از :

۱- خوردگی یکنواخت یا سر تاسری

۲- خوردگی گالوانیک یا دو فلزی

۳- خوردگی شیاری

۴- حفره دار شدن

۵- خوردگی بین دانه ای

۶- جدایش انتخابی

۷- خوردگی سایشی

۸- خوردگی توام با تنش

این طبقه بندی اختیاریست و ممکن است صد در صد کامل نباشد لیکن با انواع مشکلات و انهدامهای ناشی از خوردگی را شامل می شود .

روش های حفاظت خوردگی:

برای حفاظت از خوردگی نسبت به نوع آن می توان از روشهای مختلفی استفاده نمود . معمولاٌ ازنظر اقتصادی مهمترین عامل تعیین کننده انتخاب روش صحیح است .برای کنترل سرعت خوردگی و حفاظت از آن نکات اساسی زیر باید همواره مورد توجه قرارگیرد :

الف ) انتخاب مواد

انتخاب مواد مناسب در ساختمان قطعات از لحاظ مقاومت خوردگی در شرایط خاص محیط کار مؤثر می باشد .

۱- فلزات و آلیاژ

۲- خالص کردن فلز

۳- غیر فلزات

۴- تغییر محیط خورنده

۵- کاربرد ممانعت کننده

ب) طراحی

عوامل قابل پیش بینی در طراحی که می تواند در فعل و انفعلات خوردگی مؤثر باشد .

۱- ضخامت دیواره

۲- قوانین طراحی

ج)  حفاظت کاتدی و آندی

ایجاد تغییراتمناسب در محیط خورنده برای کاهش هر چه بیشتر اثر خوردگی آن می باشد :

۱- حفاظت کاتدی

۲- حفاظت آندی

۳- مقایسه کاتدی و آندی

د) پوشش ها :

انتخاب پوشش ها ی غیر حفاظتی مناسب لازم می باشد :

۱- پوششهای فلزی و پوششهای غیر آلی دیگر

۲- پوششهای آلی

۳- استانداردهای کنترل خوردگی

۴- آنالیز شکست

خسارت ناشی از خوردگی

در چند پاراگراف نمی توان اثرات زیانبار ناشی از خوردگی را بیان نمود .

برد مواد مقاوم در براب خوردگی باعث صرفه جویی عمده می باشد که عدم آن باعث خسارات و مخارج سنگین تعمیرات می باشد .

دور نمای آینده در رابطه با خوردگی :

در آینده مهندسین خوردگی جوابگوی انتظارات بیشتری می باشند . مهندسین خوردگی بایستی با تخصص و کاربرد نبوغ خود جوابگوی مشکلات جدید باشند .

۰/۵ ( ۰ نظر )

در مورد نویسنده : پارس دکل
گروه صنعتی پارس دکل تولید کننده انواع دکل های مخابراتی؛نظارتی؛روشنایی و سازه های صنعتی

ارسال نظر