09171072507
دکل برق فشار قوی

مضرات دکل فشار قوی برق

مضرات دکل فشار قوی برق

مضرات دکل فشار قوی برق، خطراتی از طرف دکل فشار قوی می تواند انسان را تهدید کند عبارتند از:

  • خطرات آنی یا لحظه ای

  • خطرات طولانی مدت

دکل برق فشار قوی

ساخت دکل فشار قوی برق در کارخانه پارس دکل

خطرات آنی یا لحظه ای:

برق گرفتگی با برق فشار قوی که بیشتر در دکل های انتقال نیرو رخ می دهد با برق گرفتگی که در اثر برق خانه یا کارگاه ها باشد فرق دارد.

افرادی که به وسیله ی دکل های فشار قوی دچار برق گرفتگی می شوند بیشتر کسانی هستند که برای تعمیر و سرویس دهی خطوط انتقال به بالای دکل ها رفته اند و در اثر سهل انگاری و بی احتیاطی دچار برق گرفتگی شدند، برای همین به ندرت پیش می آید که افراد عادی دچار برق گرفتگی با دکل های فشار قوی شوند.

البته هستند افرادی که در اثر بی احتیاطی و سبک سری از دکل ها بالا رفته و در اثر ناآگاهی دچار حادثه می شوند و یا در مواردی بسیار استثنایی اتفاق افتاده است که در اثر بالا بودن رطوبت افرادی که در زیر خطوط انتقال برق فشار قوی بودند دچار برق گرفتگی شده اند.

پس باید در ابتدا حریم دکل برق فشار قوی را حفظ کنیم و نکات ایمنی را رعایت کنیم تا از خطرات آنی دکل برق فشار قوی در امان باشیم.

افرادی که قصد نزدیک شدن به دکلهای انتقال نیرو را دارند باید مراقب این موضوع باشند که:

در برق فشار قوی به ازای هر ۱ کیلو ولت ۱ سانتی متر شعاع میدان مغناطیسی خطرناک وجود دارد.

شاید با خود بگویید که ۱ سانتی متر کسی را نمی تواند بکشد! ولی باید در جریان باشید که مجموع همین ۱ سانتی متر ها در دکل ها و خطوط فشار قوی با ولتاژ ۴۰۰ کیلو ولت برابر با ۴ متر می شود و این یعنی اگر در ۴ متری این خطوط قرار بگیرید، در میدان مغناطیسی خطرناک دکل های انتقال نیرو قرار گرفته اید و ممکن است دچار سانحه ای مانند صاعقه شوید.

خطرات طولانی مدت در اثر ماندن به مدت طولانی نزدیکی دکل های فشار قوی

یکی از سولات افرادی که در نزدیکی خود دکل های انتقال نیرو می بینند این است که: “آیا زندگی در نزدیکی دکل های برق فشار قوی برای سلامتی ضرر دارد؟” متاسفیم که در جواب این دوستان باید بگوییم: “بله، بسیار هم خطرناک است.”
متخصصان و پزشکان بعد از تحقیقات خود در مورد زندگی کردن در مسیر دکل های فشار قوی اعلام کردند که زندگی کردن یا به مدت طولانی زیر دکل ها و در مسیر خطوط انتقال برق فشار قوی ماندن باعث می شود که امواج الکترومغناطیس که در اثر جریان برق تولید می شوند سلامتی شما و به خصوص کودکان را تحت تاثیر بگذارند.

دکل برق فشار قوی

ساخت دکل فشار قوی برق در کارخانه پارس دکل

تا حدی که احتمال ابتلا به سرطان خون در کودکانی که در چنین مناطقی زندگی می کنند بسیار زیاد است و حتی کودکانی که در فاصله ۲۰ تا ۵۰ متری دکل های انتقال نیرو زندگی می کنند به خاطر امواج الکترومغناطیس ممکن است که دچار مشکلات خونی، مغزی و در مواردی دچار معلولیت شوند.

این مورد در مورد دکل ها با ولتاژ ۱ کیلو ولت به بالا صدق می کند.

کودکان و نوجوانان به این دلیل که سیستم امنیتی بدن آنها هنوز در حال تکامل است و به قول معروف در سنین رشد هستند بیشتر در معرض این خطرات هستند.
پس در کل می توان نتیجه گرفت که زندگی در مجاورت دکل برق فشار قوی اصلا خوب نیست. ولی با این وجود متاسفانه می بینیم که افراد زیادی در کشورمان در شرایطی این چنین زندگی می کنند و نظر کارشناسان در این باره این است که اینکه امروزه افرادی در کنار دکل های فشار قوی یا بهتر است بگوییم در کنار مرگ زندگی می کنند و اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم این مسئله از ناهماهنگی بین ادارات برق مناطق و شهرداری ها ریشه می گیرد.

حریم استاندارد دکل‌های فشار قوی با محل سکونت انسان‌ها

رعایت حریم خطوط فشار قوی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند خطرات تأثیرگذار را کاهش دهد.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، قانون برای خطوط فشار قوی دو حریم، درجه یک و درجه دو را تعریف کرده که این حریم متناسب با ولتاژ برق انتقالی و نوع دکل (تلسکوپی یا شبکه‌ای) در مناطق مختلف بیابانی یا کوهستانی، شهری یا روستایی، دارای آب و هوای خشک یا مرطوب و ایمنی و مسائل الکترومغناطیسی متفاوت است.

حریمی که اداره برق منطقه‌ای تهران می‌گوید، همواره آن را رعایت کرده و با ساخت‌ و سازی غیر قانونی این حریم‌ها از بین رفته است. در حالی ‌که هرگونه مجوز ساخت‌ و ساز از سوی نهادهای مسئول باید با در نظر گرفتن حریم دکل‌های انتقال برق صادر شود اما مسئولان برق منطقه‌ای تهران می‌گویند که برخی از مدیران شهرداری بی‌توجه به این مصوبه قانونی مجوزهایی را صادر می‌کنند که هم سلامت مردم و هم امنیت شبکه برق را به خطر می‌اندازند که در این تخلفات وزارت نیرو و اداره برق هیچ نقشی ندارد.

نکات ایمنی:

۱) دکل فشار قوی نگه دارنده تعدادی سیم حامل جریان با ولتاژ بسیار بالاست که حتی نزدیک شدن به آن می تواند برای انسان مضر باشد، لذا تحت هیچ شرایطی به دکل‌ها نزدیک نشوید.

۲) به هیچ عنوان اتومبیل‌ تان را زیر خطوط فشار قوی پارک نکنید. احتمال پاره شدن سیم دکل هرچند بسیار پایین است اما محال نیست.

۳) درصورتی که در اتومبیل بودید و سیم فشارقوی روی اتومبیل شما افتاد به هیچ عنوان از اتومبیل پیاده نشوید چون به محض پیاده شدن پودر می‌شوید. محفظه اتومبیل مانند یک قفس فاراده عمل خواهد کرد و شما در امان خواهید بود و سریعا با ۱۲۱ تماس بگیرید تا نیروهای امدادی به کمک شما بیایند.

۴) مراقب باشید تا فرزندانتان به هیچ عنوان به دکل‌ها نزدیک نشوند و از آن بالا نروند. به غیراز خطر برق گرفتگی خطر سقوط نیز آن ها را تهدید خواهد کرد.

۵) از کاشتن درخت، گیاه و گل زیر خطوط فشارقوی جداً بپرهیزید. گیاهان زیر چنین خطوطی رشد مناسبی نخواهند داشت، (به جز درختان) و درختان نیز بعدها در اثر رشد می توانند برای خط ایجاد مزاحمت کنند.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
این مطلب را دوست داشتید؟ به ما امتیاز دهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

دو + 16 =

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مهمترین بخش یک سیستم انرژی خورشیدی است. تابش نور خورشید بر روی پنل خورشیدی باعث تولید جریان الکتریکی می شود. در ادامه به

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

برای نصب دکل های مخابراتی نیز مانند دیگر دکل ها استانداردهایی وجود دارد. ضروری است که دکل مخابراتی تا شعاعی معین برای انسان ها، تاسیسات،