09171072507
همه چیز درباره جوش و جوشکاری

همه چیز درباره جوش و جوشکاری

همه چیز درباره جوش و جوشکاری

اتصال و یکدست کردن مصالح به یکدیگر با استفاده از حرارت و یا بدون کمک فشار و یا مواد پرکننده اضافی را جوشکاری می‌گویند. همچنین مصالحی که باید اتصال یابند را فلز مبنا و ماده‌ای که این اتصال را ایجاد می‌کند، فلز پرکننده یا فلز جوش می‌نامند.

جوشکاری

در جوشکاری فولادهای ساختمانی متداول‌ترین روش، بهره‌گیری از انرژی برق به عنوان منبع حرارت است.  به همین دلیل  غالباً از  قوس الکتریکی استفاده می‌گردد. قوس الکتریکی را می‌توان تخلیه‌ی جریان بزرگ، بین فلز جوش (الکترود یا سیم جوش) و فلز مبنا که میان ستونی از مواد یونیزه معروف به پلاسما صورت می‌گیرد، تعریف کرد. در این روش جوشکاری فرایند ذوب و اتصال با جریان مواد، در حین قوس و بدون وارد کردن فشار انجام می‌پذیرد.

انواع جوشکاری

  • جوشکاری ذوبی | Fusion Welding

  • جوشکاری حالت جامد | Solid State Welding

جوشکاری ذوبی:

فرایندهای جوشکاری ذوبی به فرایندهایی اطلاق می شود که اتصال فلزات پایه به کمک ذوب آنها صورت می گیرد. به عبارت دیگر از طریق ذوب لبه یا سطح قطعات و ایجاد امتزاج موضعی، اتصال انجام می شود. این گروه از فرآیندها نه تنها جهت اتصال فلزات بلکه برای پلاستیک ها و سرامیک ها نیز کاربرد داشته و گاه تحت عنوان جوشکاری امتزاجی نیز شناخته می شود. منبع انرژی در این نوع فرایندها می تواند الکتریکی یا شیمیایی باشد.

 

جوشکاری حالت جامد:

فرایندهای جوشکاری حالت جامد | Solid State Welding، شامل فرایندهایی است که اتصال فلزات پایه از طریق ایجاد حرارت در آنها تا سطح خمیری شدن و یا به روش های دیگر مانند فشار صورت می‌گیرد. منبع انرژی در این گروه از فرایندها می تواند الکتریکی، شیمیایی و یا مکانیکی باشد. براساس استاندارد AWS A3.0، فرایند جوشکاری القایی | IW نمونه ای از فرایندهای جوشکاری حالت جامد با منبع انرژی الکتریکی است.

TIG welding

چند نکته مهم درمورد جوشکاری

  • الکترود مناسب انتخاب کنید

الکترود با قطر مناسب برای انجام جوشکاری مد نظر خود انتخاب کنید. برای فلزات نازک از الکترود با قطر کم و نیز برای فلزات ضخیم، از الکترود با قطر زیاد استفاده کنید. همچنین دقت کنید جنس الکترود انتخابی با فلز جوشکاری شما مطابقت داشته باشد.

  • تمرین جوشکاری خوب

در جوشکاری معمولا فقط به دنبال ایجاد یک خط مستقیم نیستیم. در عوض با انبر جوشکاری اتصالات حلقه ای شکل ایجاد کنید. در واقع به دنبال انجام یک حرکت دایره ای گسترده باشید. این امر موجب می شود جوش شما استحکام بیشتری داشته باشد.

  • دانستن و پی بردن به مشکلات

مشکلات متعددی در هنگام جوشکاری امکان دارد رخ بدهد. امکان دارد که یک جوش استحکام مناسب را نداشته باشد و یا اینکه به خوبی پر نشده باشد. در این موارد شما نیاز دارید علت بوجود آمدن این مشکلات را بدانید تا آن ها را برطرف کنید.

  • ممکن است جوش در فلز شما یک سوراخ ایجاد کند

این مشکل به جهت بالا بودن آمپر دستگاه می تواند باشد. بالا بودن آمپر می تواند باعث ایجاد گرمای بسیار بالا شده و فلز جوش شما را سوراخ کند. علت دیگر این مشکل می توان سرعت پایین تغذیه الکترود باشد.

  • جوش شما امکان دارد که گل به خود نگیرد و یا نوک انبر جوش آلوده شود

در این مورد نیز امکان دارد که میزان ولتاژ کاری بالا و یا سرعت تغذیه الکترود پایین باشد. اگر فلز زیادی به نوک انبر شما می آمیزد نشانه انجام اشتباه فرآیند است.

  • انبر شما به جوش لگد بزند

این مورد می توان در اثر ولتاژ بسیار پایین و سرعت تغذیه الکترود بسیار بالا باشد، رخ دهد. از نشانه های دیگر این مورد این است که جوش فقط در قسمت بالای اتصال می نشیند و شما به راحتی با انگشت می توان آن را بردارید. این نشانه ها بیان گر ایجاد یک جوش ضعیف است که حتما باید تعمیر شود.

  • به صدای جوش خود گوش دهید

یک جوش خوب صدایی شبیه به سرخ کردنی دارد. یک جوش خوب صدایی پایدار دارد که خیلی بالا و پایین نمی شود.

 

 

 

همه چیز درباره جوش و جوشکاری

پارس دکل شیراز

این مطلب را دوست داشتید؟ به ما امتیاز دهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

12 − دوازده =

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مهمترین بخش یک سیستم انرژی خورشیدی است. تابش نور خورشید بر روی پنل خورشیدی باعث تولید جریان الکتریکی می شود. در ادامه به

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

برای نصب دکل های مخابراتی نیز مانند دیگر دکل ها استانداردهایی وجود دارد. ضروری است که دکل مخابراتی تا شعاعی معین برای انسان ها، تاسیسات،