09171072507
آموزش نصب آنتن ها بر روی یک دکل

آموزش نصب آنتن ها بر روی یک دکل

آموزش نصب آنتن ها بر روی یک دکل

 

 

آموزش نصب آنتن ها بر روی یک دکل

مقدمه :

آنتن هایی که بر روی یک دکل نصب شده­ اند در عملکرد همدیگر تاثیر می­گذارند. چنانچه طراحی و نحوه چیدن این آنتن ­ها طوری باشد که اثر نامطلوب را به حداقل ممکن کاهش دهد، گفته می شود بین آنتن ­ها(مثلا آنتن های فرستنده و گیرنده مربوط به تکرارکننده ­ها) ایزولاسیون ایجاد کرده ­ایم و هر قدر میزان این ایزولاسیون بیشتر باشد شرایط مطلوب­تر خواهد بود. عواملی که باعث افزایش میزان ایزولاسیون بین آنتن های فرستنده و گیرنده می شود عبارتنداز :

 

۱– وجود فاصله فرکانسی بین فرکانس کاری آنتن­ها 

وجود فاصله فرکانسی بین فرکانس کاری آنتن ها موجب افزایش ایزولاسیون می­شود. به عنوان مثال چون محدوده فرکانسی HB وLB فاصله ای زیادی نسبت به همدیگر دارند در صورت نصب آنتن های مربوط به این دو رنج بر روی یک دکل با رعایت حداقل فاصله فیزیکی به اندازه دو متر تاثیر چندانی بر همدیگر ندارند.

۲– ایجاد فاصله فیزیکی بین آنتن های نصب شده بر روی یک دکل 

در صورت نبود فاصله فرکانسی می­توان از این روش برای ایجاد ایزولاسیون استفاده کرد. هنگام نصب آنتن‌هایی که در یک باند کار می­کنند( مثلا دو آنتنی که در باند LB کار می­کنند) باید به این موضوع اهمیت فوق‌العاده ای بدهیم و با ایجاد فاصله عمودی یا افقی میزان اثر گذاری انتشار یک آنتن روی آنتن دیگر را به حداقل ممکن کاهش دهیم تا ایزولاسیون به حداکثر ممکن برسد.

برای این کار می‌توانیم از منحنی‌های زیر که برای ایجاد ایزولاسیون از آنها استفاده می‌گردد، بهره برداری نماییم. توجه شود که هر فوت برابر ۳۳ سانتیمتر می­باشد. همانطور که در شکل مشاهده می­شود در فرکانس­های حدود ۴۰ مگاهرتز می­باشد، برای ایجاد ۴۶dB ایزولاسیون (این ایزولاسیون برابر تجربه ­های قبلی و مشاوره­های گرفته شده اثر آنتن­های فرستنده روی گیرنده را به شدت کاهش می­دهد) باید ۲۰ متر فاصله­ ی عمودی ایجاد کرد، البته در عمل این مقدار فاصله، حدود ۳۲dB ایزولاسیون ایجاد می­کند.

در فرکانس­ های حدود ۱۶۰ مگاهرتز که فرکانس HB می­باشد، برای ایجاد ایزولاسیون ۴۶dB، فاصله­ ی ۵/۵ تا ۶ متر ایجاد می­شود. با توجه به اینکه توان تلفاتی بین فرستنده و گیرنده با مجذور فرکانس ارتباط مستقیم دارد، این تلفات در HB بیشتر است و میزان ایزولاسیون افزایش می­یابد.

۳- ایجاد اختلاف در جهت پلاریزاسیون بین دو آنتن فرستنده و گیرنده

استفاده از پلاریزاسیون های متفاوت برای آنتن های مجاور هم باعث می­شود که امواج منتشر شده از یک آنتن توسط آنتن دیگر دریافت نشود و این موجب کاهش تاثیر این دو آنتن بر همدیگر می­شود. برای این­کار جهت پلاریزاسیون آنتن فرستنده را برعکس می­بندیم. با این­ عمل میزان ایزولاسیون به شدت افزایش یافته و اثر کوپلاژ فرستنده روی گیرنده کاهش می­یابد. در شکل زیر نحوه بستن آنتن ها با این نوع پلاریزاسیون در باند LB که احتیاج به فاصله بیشتر دارد، آمده است.

در نصب آنتن ها بر روی یک دکل رعایت نکات زیر الزامی می باشد 

به خاطر صاعقه پایه آنتن ها پایین تر از سر دکل نصب شوند(۵۰ سانتیمتر).
پایه دکلها ارت شود.
از برق گیر بر روی دکلها استفاده شود.

این مطلب را دوست داشتید؟ به ما امتیاز دهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

15 − سیزده =

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مهمترین بخش یک سیستم انرژی خورشیدی است. تابش نور خورشید بر روی پنل خورشیدی باعث تولید جریان الکتریکی می شود. در ادامه به

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

برای نصب دکل های مخابراتی نیز مانند دیگر دکل ها استانداردهایی وجود دارد. ضروری است که دکل مخابراتی تا شعاعی معین برای انسان ها، تاسیسات،