09171072507
اجزای تشکیل دهنده دکل

اجزای تشکیل دهنده دکل

اجزای تشکیل دهنده دکل

 

 

اجزای تشکیل دهنده دکل

دکل‌ها به صورت قطعات پیش ساخته قابل مونتاژ ساخته می‌شوند. متریال استفاده شده بیشتر از آهن نوع ST37 و در برخی قطعات برای مقاومت بیشتر از نوع ST44 یا ST52 استفاده می‌شود. قطعات دکل پس از ساخت جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی گالوانیزه گرم می‌شود.

یکی از اجزای تشکیل دهنده دکل که پیچ و مهره‌ها هستند، بیشتراز نوع پیچهای مقاوم A325 یا معادل آن گرید ۸.۸ بوده و به صورت گالوانیزه گرم استفاده می‌شود.

مبنای طراحی فونداسیون‌های دکل‌های مخابراتی جهت لهیدگی و واژگونی استوار است.

در استاندارد EIA-RS-222-F برای فونداسیون‌ها بر اساس فرمول‌هایی حداقل عمق تعریف شده است.

با توجه به اینکه دکل‌ها در برابر وزش باد مستعد واژگونی هستند مقرون به صرفه‌ترین نوع فونداسیون‌ها فونداسیون‌های عمقی می‌باشد. که در دکل‌های خودایستا بدلیل بروز کشش در یکی از پایه‌ها به صورت پاشنه‌ای و در دکل‌های مونوپل بدلیل بروز گشتاور زیاد در پای دکل به صورت شمعی طراحی می‌شود.

در زمین‌های سنگی به دلیل مشکلات حفاری فونداسیون‌ها به صورت سطحی و گسترده طراحی می‌شود چرا که به دلیل وزن بالای خود بتواند گشتاور ناشی از واژگونی را تحمل نماید.

شرکت پارس دکل ارائه دهنده انواع تجهیزات دکل در سراسر کشور می‌باشد.

سیستم روشنائی

 

با وجود ساختمانها و آنتن های مرتفع و در جهت ایمن سازی آنها، نصب یک چراغ در بالای دکل مخابراتی الزامی می باشد،

چراغ دکل از نوع LED بوده چرا که با توجه به طول عمر و کارایی بالای این چراغ ها نیاز به تعویض و رفع عیب سیستم روشنایی حداقل باشد.

قابلیت استفاده چراغ LED دکل از صفحات خورشیدی (عدم نیاز به برق شهری) و همچنین فتوسل برای زمان روشن و خاموش شدن بصورت اتوماتیک بر اساس نور محیط از دیگر مزایای این سیستم می باشد.

چراغ دکل LED ضمن کاهش توان مصرفی تا ۸ وات امکان ایجاد حداقل شدت نور ۴۰۰candle را فراهم می نماید. لامپ دکل LED به شکلی طراحی شده است که به راحتی قابل نصب در سرپیچهای موجود می باشد.

 

مشخصات فنی اجزاء کلی سیستم چراغ دکل

 

لامپ دکل

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده دکل لامپ است. لامپ ارائه شده برای چراغ دکل از نوع لامپ LED می باشد که دارای مشخصات ذیل می باشد :

۱- کاهش مصرف انرژی تا ۸w
۲- ولتاژ عملکرد برق شهر با ولتاژ موثر۱۹۰VAc-240VAc و فرکانس ۵۰HZ-60HZ – نسبت سری و موازی بودن LED ها به گونه ای است که در صورت سوختن یکی از LED ها تاثیر محسوسی روی شدت نور و روشن بودن سایر LED ها نمی گذارد .
۳- LED های استفاده شده از نوع Hight Bright با زاویه ۱۸۰ درجه می باشد. – طول عمر LED برابر ۱۰۰،۰۰۰ ساعت
۴- تنوع در رنگ و تعداد LED – نصب سریع و آسان
۵- استفاده از انرژی خورشیدی بوسیله صفحات خورشیدی – استفاده از فتوسل برای زمان روشن و خاموش شدن
۶- کیفیت وکارایی چراغ دکل به مدت یک سال ضمانت میگردد.

 

بدنه چراغ دکل 

 

۱- بدنه چراغ از نوع فلزی با روکش لعابی مناسب
۲- شیشه چراغ از نوع رنگی و جنس پیرکس با قابلیت حفظ رنگ در شرایط مختلف آب و هوایی – دارای مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
۳- دارای سر پیچ از جنس چینی

 

اجزای تشکیل دهنده دکل

 

سیستم برقگیر

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده دکل، سیستم برقگیر یا به عبارتی سیستم زمین به سیستم دریافت بار الکتریکی رعد و برق و انتقال آن به زمین می‌باشد تا از آسیب رساندن به آنتن ها و متعلقات دیگر جلوگیری به عمل آید. انواع مختلف برق گیر های معمولی و هوشمند در بالاترین نقطه دکل نصب می گردند و توسط کابل ارت دکل به چاه ارت مجزا برای دکل متصل می گردند.

انواع سیستم برق گیر

۱) صاعقه گیر الکترونیکی خازنی (اکتیو)
۲) صاعقه گیر تمام استیل چهار شاخه
۳) میله برقگیر تمام استیل
۴) میله برقگی تمام مسی
۵) تسمه کشی

از هر کدام از انواع سیستم برقگیر با توجه به شرایط محیط و نوع کربرد آن استفاده می شود. مثلا در مناطقی که صاعقه زیاد می باشد باید از سیستم برقگیر و صاعقه گیر قویتر استفاده نمود.

 

مهم ترین اصول ایمنی دکلهای مخابراتی

•از زمان شروع تا پایان، نیاز به داشتن دونقطه اتصال ایمن است.
•نقطه ایمن اول، هنگام بالا رفتن از دکل، خود سازه دکل و نردبان آن محسوب میشود و هنگام انجام کار مورد نظر روی دکل، توسط سیستم استقرار حین کار تأمین میشود و نقطه دوم با استفاده از سیستم حمایت و پشتیبان که در ذیل به معرفی ابزارهای لازم جهت سیستمهای عنوان شده پرداخته می شود.
•ضروری است افرادی که در مشاغل مرتبط با ارتفاع کار می کنند از نظر سلامتی در شرایط مناسب بوده و از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشند.
•برای انجام کار در ارتفاع ضروری است افراد آموزشهای تخصصی این حرفه را گذرانده باشند و ضمن کسب مهارت در مراحل صعود، عملیات و فرود، با اصول ایمنی و نحوه امدادو نجات ویژه کار در ارتفاع آشنایی داشته باشند.
۵/۵ - (۱ امتیاز)
این مطلب را دوست داشتید؟ به ما امتیاز دهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

پنج × 1 =

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مهمترین بخش یک سیستم انرژی خورشیدی است. تابش نور خورشید بر روی پنل خورشیدی باعث تولید جریان الکتریکی می شود. در ادامه به

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

برای نصب دکل های مخابراتی نیز مانند دیگر دکل ها استانداردهایی وجود دارد. ضروری است که دکل مخابراتی تا شعاعی معین برای انسان ها، تاسیسات،