09171072507
سازه های فلزی مدرن

سازه های فلزی مدرن

سازه های فلزی مدرن

 

 

سازه های فلزی مدرن

 

 

در حال حاضر با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی تغییرات شگرفی در زمینه مهندسی سازه های فلزی رخ نموده است.

با بیشتر شدن جمعیت جوامع بشری، افراد علاقه بیشتری به داشتن فضاهای بزرگ و بدون وجود ستون های میانی پیدا کرده اند. این امر خود باعث گسترش سازه ها فضاکار گردیدهاست.

این نوع سازه به سیستم های اسکلت فلزی گفته می شود که از بافت تعداد زیادی المان یا مدول با شکلهای استاندارد به یکدیگر تشکیل می شوند و نهایتاً یک سیستم سبک با صلبیت زیاد را ایجاد می کند. انواع این نوع سازه عبارتند از :

 

 

۱-گنبدها و قوس ها

۲-چلیلیک ها

۳-.شبکه های مسطحدو یا چند لایه.

 

سازه های فضاکار با تغییر در آرایش المان هایشان از نظر نوع بافت دارای تنوع گوناگونی هستند و بدیهی است که کارایی هر سازه فضاکار با در نظر گرفتن نوع بافت آن در مقایسه با سازه دیگر قرار می گیرد.

 

مثال های متعددی از سازه های فضاکار که در ایران و دنیا ساخته شده است وجود دارد

که از جمله آن می توان به ساخت استادیوم های وزرشی ، مرکز خرید، برجهای رادیویی ، سالن های اجتماعات و … اشاره کرد.

برای ساخت این نوع سازه فلزی مدرن از مصالح فلزی و فولادی استفاده می شود. این نوع مصالح دارای خاصیت شکل پذیری بالا می باشد که باعث تمرکز تنش و مقاومت در برابر خرابی ناگهانی و خطرات آن می شود.

در قطعات بتنی صدمات وارده در هر زلزله به پوشش بتنی روی سلاح میلگرد وارد می گردد و ترک هایی که در پوشش بتن پدید می آید قابل کنترل نبوده و احتمال تخریب بیشتری در مواقع زلزله برای این نوع سازه وجود دارد اما در قطعات فلزی با توجه به مواد متشکله آن پیوسته و همگن می باشد که بارهای وارد در مواقع خطر و زلزله توسط اسکلت ساختمان تحمل می شود که این خود از ویرانی زیاد ساختمان جلوگیری می کند.

این مطلب را دوست داشتید؟ به ما امتیاز دهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

یک + یازده =

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مهمترین بخش یک سیستم انرژی خورشیدی است. تابش نور خورشید بر روی پنل خورشیدی باعث تولید جریان الکتریکی می شود. در ادامه به

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

برای نصب دکل های مخابراتی نیز مانند دیگر دکل ها استانداردهایی وجود دارد. ضروری است که دکل مخابراتی تا شعاعی معین برای انسان ها، تاسیسات،