09171072507
فونداسیون دکل مخابراتی

فونداسیون دکل مخابراتی

فونداسیون دکل مخابراتی

فونداسیون دکل مخابراتی، فونداسیون بخشی از عملیات عمرانی سایت های مخابراتی می باشد که بار و فشار وارده از نقاط مختلف دکل و تجهیزات، همچنین بارهای اضافی را به زمین منتقل میکند.

معمولا امکان واژگونی دکل ها در برابر باد، سیل، رانش و… وجود دارد. بنابراین بهتر است از فونداسیون دکل مخابراتی عمقی استفاده شود.

فونداسیون به قسمتی از سازه اطلاق می شود که به عنوان تکیه گاه وظیفه ی انتقال بار بین سازه و زمین را به عهده دارد.

این سازه می تواند ساختمان و یا انواع دکل باشد. مقاوم ترین نوع فونداسیون فونداسیون بتنی است .

فونداسیون دکل مخابراتی وظیفه ی انتقال بار سازه دکل را به زمین داشته و از تماس سازه دکل با عواملی که باعث پوسیدگی آن می شوند جلوگیری می کند.

نوع دیگر فونداسیون، فونداسیون پیش ساخته بتنی است که یکی از مقاوم ترین و مستحکم ترین انواع فونداسیون دانست.

این فونداسون به خصوص برای استفاده در مناطق زلزله خیز و برای استفاده به عنوان فونداسیون دکل مخابراتی بسیار مناسب هستند.

در ادامه به معرفی انواع فونداسیون ها خواهیم پرداخت.

 

فونداسیون دکل مخابراتی

 

فونداسیون دکل مخابراتی بتنی

اولین مرحله در اجرای فونداسیون، آماده سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری می باشد که این امر توسط یک بتن با عیار سیمان کم به نام بتن مگر انجام می گیرد.

وظیفه بتن مگر پوشش دادن لایه‌های ناهموار و ایجاد یک فونداسیون مناسب بر روی زمین جهت جلوگیری از تأثیر زمین بر روی بتن اصلی سازه می باشد . ضخامت این بتن در حدود ۵ الی ۱۰ سانتیمتر است.

روی بتن مگر داخل پی را با تخته یا آجر و یا فلز قالب بندی می کنند و پس از آماده شدن قالب بتن ساخته شده را داخل قالب ریخته و خوب می کوبند و در واقع عمل پی ریزی انجام می شود.

پس از اینکه دانه های شن و ماسه در بتن کاملا به هم پیوسته و متراکم شدند ، بارگذاری روی فونداسیون بتنی می تواند انجام بگیرد اما باید توجه داشت که حداقل هفت روز از پس از عملیات پی ریزی باشد.

اگر بتن از نوع مسلح باشد، باید ابتدا میلگرد در قالب جاسازی شده ، سپس بتن ریزی انجام شود، از این فونداسیون در ساختمان های اسکلت فلزی استفاده می شود.

در دکل های کوچک بتن ریزی توسط دست و بدون ویبراتور و بتونر انجام می شود و کارگران به صورت تخمینی میزان شن و ماسه و سیمان و حتی عامل مؤثر بتن یعنی آب را تعیین و بتن را تهیه و آماده می کنند و بتن ریزی به صورت تکه تکه صورت می پذیرد.

پس از علامت گذاری و نقشه  بر طبق آکسی که در نقشه آورده شده، ریسمانی در یک آکس طولی و یک آکس عرضی می بندند طوری که دو ریسمان در محل قرار گیری بیس پلیتها کاملاً بر هم عمود باشند.

در این صورت ریسمان ها در وسط بیس بیلت به هم برخورد می کنند و در واقع ریسمان ها نقش تراز را ایفا می کنند.

بعد از عملیات بتن ریزی بیس پلیتها باز می شوند و دوباره ملات نرمه زیر آن می ریزند و توسط پیچها تراز می کنند که به این کار اصطلاحا عملیات هواگیری می گویند.

چنانچه هنگام بتن ریزی بتن کاملاً زیر پلیت را پر نشده باشد، با انجام عملیات هواگیری مشکل برطرف می شود.

فونداسیون پیش ساخته

فونداسیون دکل مخابراتی پیش ساخته بتنی به فونداسیونی گفته می‌شود که در کارخانه تولید شده و بعد از عمل آوری و آماده شدن به محل پروژه منتقل می‌شود.

یکی از چندین کاربرد آن استفاده در ساخت ساختمان‌های کوچک است که باعث افزایش سرعت و ارتقا کیفیت خصوصاً در مناطق دور افتاده و روستایی می‌شود.

‌فونداسیون دکل بار و فشار وارده از نقاط مختلف دکل و همچنین بارهای اضافی سازه را به زمین منتقل می‌کند. دکل‌های برق یا دکل‌های مخابراتی معمولا در معرض عوامل مختلف طبیعی همچون بادهای شدید و طوفان، سیل و گاها نشست زمین هستند به همین دلیل استفاده از فونداسیون پیش ساخته بتنی یک ضرورت محسوب می‌شود.

از انواع فونداسیون دکل مخابراتی می‌توان به فونداسیون منفرد (منوپل) و فنداسیون نواری یک طرفه یا دو طرفه اشاره کرد.

 

فونداسیون دکل مخابراتی

 

 

کاربردهای فونداسیون پیش ساخته

  • فونداسیون ساختمان
  • پایه و فونداسیون دکل مخابراتی
  • به عنوان پایه دوربین
  • پایه چراغ راهنمایی و رانندگی
  • پایه چراغ روشنایی

 

فونداسیون دکل مخابراتی

انواع فونداسیون دکل مخابراتی

  • فونداسیون رادیه (گسترده)

در صورتی که مقاومت خاک زمین حفاری شده مناسب نباشد، سطح آبهای زیر زمینی بالا بوده و یا اینکه بدلیل صخره ای و سفت بودن زمین امکان ادامه حفاری شمعی امکان پذیر نباشد، از فونداسیون رادیه استفاده میگردد.

  •  فونداسیون منفرد (شمعی یا عمقی)

یک شمع، عضو سازهای نسبتاً بلند و لاغر و ستون مانندی است که با قرار گرفتن در داخل خاک، وزن دکل را به خاک زیرین منتقل مینماید.

شمع در واقع همان ستون است که در داخل خاک مستقر شده است و بارهای وارده از دکل را در عمق خاک عبور داده و آنرا به خاک مقاومتر در عمق بیشتر منتقل می نماید.

سه نوع فونداسیون شمعی وجود دارد که شامل شمع کوبیدنی، شمع درجا ریخته شده و شمع کوبیده درجا ریخته شده است که عموما فونداسیون شمعی مورد استفاده در صنعت مخابرات از نوع شمع در جا ریخته شده میباشد.

  • فونداسیون نواری

این فونداسیون ها معمولا در ساختمان های آجری، در سطوح شیب دار در صورت لزوم پله ای مورد استفاده قرار می گیرند.

حداکثر عمق پی های نواری در حدود ۵۰ و عرض پی قدری بزرگتر از عرض دیوار روی آن می باشد.

بار دیوار و یا چند ستون را که در یک ردیف قرار دارند را به زمین منتقل می کنند.

مقطع آن ها می تواند به شکل مربع، مستطیل، ذوذنقه و یا پاشنه دار (شبیه T وارونه) باشد.

فنداسیون دکل مخابراتی نواری دو طرفه و نواری یک طرفه داریم که که نوع دو طرفه یا مشبک نسبت به نوع یک طرفه قوی تر است.

 

قالب بندی فونداسیون دکل مخابراتی

قالب فلزی

از قالب فلزی هم می توان برای کلاف تحتانی استفاده کرد ولی برای پروژه های کوچک مقرون به صرفه نیست. این قالب ها هم قبل بسته شدن روغن کاری می شوند ولی در اینجا جذب آب دیگر مد نظر نیست .

حالتی هم است که خاک منطقه به عنوان قالب عمل می کند در این موارد پی را به عرض و عمق مورد نظر کند بعد دیواره های پی را با پلاستیک می پوشانند و زمین خود نقش قالب را ایفا می کند و نیازی به قالب نیست و عایق بندی به علت این است .که آب بتن جذب نشده و نسبت آب به سیمان بتن تغییر نکند .

قالب آجری

قالب آجری بهترین حالات قالب بندی است.

زیرا بعد از بتن ریزی دوباره می توان از آجر ها استفاده کرد و همچنین شکل پذیری بالای آن قابلیت عمده ای برای قالب آجری به حساب می آید.

بدین ترتیب که به عرض مورد نظر همچنین ارتفاع در نظر گرفته شده برای فونداسیون یک دیوار آجری معمولاً ۲۰cm اجرا می کنند.

قسمتهای داخلی آن را با پلاستیک می پوشاند تا آب بتن توسط آجرها جذب شده هم آجرها بعداً.راحتر از بتن جذب شوند ولی برای کلافهای قایم و فوقانی از قالب آجری نمی توان استفاده کرد .

قالب تخته ای

قالب تخته ای بیشتر برای کلافهای قایم و فوقانی مورد استفاده قرار می گیرد و برای کلافهای تحتانی هم اگر مقرون به صرفه باشد و همچنین قالب تخته ای موجود باشد می توان استفاده کرد و تخته ها قبل از قالب بندی روغن کاری می شوند تا هم آب بتن توسط تخته ها جذب نشود هم قالب ها راحت تر از بنتن جدا شوند که همان کار پلاستیک در قالب آجری را انجام می دهد.

 

شرکت پارس دکل یکی از شرکت های فعال در زمینه تامین و نصب انواع دکل مخابراتی و فونداسیون می باشد.

پارس دکل آمادگی خود را به کارفرمایان عزیز در این راستا ارائه می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با کارشناسان ما در این زمینه تماس بگیرید تا به بهترین شکل ممکن راهنمایی شوید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
این مطلب را دوست داشتید؟ به ما امتیاز دهید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

سه × دو =

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی مهمترین بخش یک سیستم انرژی خورشیدی است. تابش نور خورشید بر روی پنل خورشیدی باعث تولید جریان الکتریکی می شود. در ادامه به

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

استانداردهای نصب دکل مخابراتی

برای نصب دکل های مخابراتی نیز مانند دیگر دکل ها استانداردهایی وجود دارد. ضروری است که دکل مخابراتی تا شعاعی معین برای انسان ها، تاسیسات،